Close Menu
    Facebook X (Twitter) Instagram
    TrondheimspressenTrondheimspressen
    • Automotive
    • Business
    • Helse
    • Livsstil
    • Luksus
    • Nyheter
    • Reise
    • Sport
    • Teknologi
    • Underholdning
    TrondheimspressenTrondheimspressen
    Hjemmeside » Forskning kobler konserveringsmidler i matvarer med type 2 diabetes
    Helse

    Forskning kobler konserveringsmidler i matvarer med type 2 diabetes

    januar 10, 20264 Mins Read

    EuroWire , PARIS : Forskere har rapportert bevis som knytter høyere inntak av visse konserveringsmidler i matvarer til økt risiko for type 2-diabetes, basert på en stor observasjonsstudie som sporer kostholdsvaner og helseutfall over mer enn et tiår.

    Forskning kobler konserveringsmidler i matvarer med type 2 diabetes
    Langsiktige ernæringsstudier undersøker sammenhenger mellom tilsetningsstoffer i mat og økende forekomst av diabetes globalt.

    Funnene er hentet fra NutriNet-Santé- studien, et pågående populasjonsbasert forskningsprosjekt som har fulgt kostholdet og helsen til mer enn 100 000 voksne i Frankrike siden 2009. Forskerne analyserte gjentatte kostholdsjournaler fra deltakerne og sammenlignet inntaket av konserveringsmidler med forekomsten av type 2-diabetes diagnostisert i løpet av oppfølgingsperioden, som strakte seg til 2023.

    Ifølge analysen viste deltakerne med det høyeste totale forbruket av konserveringsmidler i matvarer en betydelig høyere forekomst av type 2-diabetes enn de med det laveste inntaket. Etter å ha justert for faktorer som alder, kjønn, kroppsmasseindeks, fysisk aktivitet, røykestatus, utdanningsnivå og generell kostholdskvalitet, rapporterte forskerne at høy eksponering for konserveringsmidler var assosiert med en økning i diabetesforekomsten på nærmere 50 prosent sammenlignet med lav eksponering.

    Studien vurderte eksponering for 17 konserveringsmidler som ble konsumert av minst 10 prosent av deltakerne. Disse stoffene er mye brukt i pakket mat for å forhindre forringelse, hemme mikrobiell vekst og forlenge holdbarheten. Analysen identifiserte sammenhenger mellom type 2-diabetes og både ikke-antioksidante konserveringsmidler, som kaliumsorbat, natriumnitritt, eddiksyre og kalsiumpropionat, og antioksidante konserveringsmidler, inkludert natriumaskorbat, sitronsyre, fosforsyre og rosmarinekstrakter.

    Forskerne undersøkte også inntaket av konserveringsmidler etter kategori. Høyt forbruk av ikke-antioksidante konserveringsmidler var assosiert med den sterkeste økningen i diabetesrisiko, mens antioksidante konserveringsmidler var knyttet til en lavere, men fortsatt forhøyet risiko. Sammenhengene ble observert uavhengig av totalt kaloriinntak, sukkerforbruk og andre markører for kostholdsbalanse, noe som tyder på at sammenhengene ikke utelukkende ble forklart av bredere spisemønstre.

    Funnene ble publisert i tidsskriftet Nature Communications . Forfatterne understreket at studien var observasjonsbasert i design, noe som betyr at den identifiserte statistiske sammenhenger snarere enn å etablere en direkte årsak-virkning-sammenheng. De bemerket imidlertid at resultatene var i samsvar med eksperimentell forskning som indikerer at noen konserveringsmidler kan påvirke metabolske prosesser, inkludert glukoseregulering og betennelse.

    Kostholdsjournaler brukt til å vurdere additiv eksponering

    Type 2-diabetes er en kronisk tilstand som rammer hundrevis av millioner mennesker over hele verden, og er forbundet med alvorlige komplikasjoner som hjerte- og karsykdommer, nyresvikt og synstap. Den globale forekomsten har økt jevnt de siste tiårene, en trend som ofte er knyttet til endringer i kosthold, fysisk inaktivitet og økende forbruk av bearbeidet mat.

    Studien er et tillegg til en voksende mengde forskning som undersøker helseeffektene av ultraprosessert mat, som vanligvis inneholder flere tilsetningsstoffer, inkludert konserveringsmidler, fargestoffer og smaksforsterkere. Tidligere befolkningsstudier har rapportert høyere risiko for fedme, hjerte- og karsykdommer og diabetes blant individer med større inntak av ultraprosessert mat. Den nåværende forskningen forsøkte å isolere rollen til konserveringsmidler i seg selv snarere enn den generelle matforedlingen.

    Forskerne sa at kostholdseksponering ble estimert ved hjelp av detaljerte databaser over matsammensetning som identifiserer tilsetningsstoffer i merkede matvarer. Deltakerne fullførte flere 24-timers kostholdsjournaler under oppfølgingen, slik at forskerne kunne fange opp endringer i forbruk over tid og redusere sannsynligheten for målefeil. Tilfeller av type 2-diabetes ble identifisert gjennom selvrapportering validert av medisinske journaler, medisinbruk og biologiske data der det var tilgjengelig.

    Studiedesign fokusert på langsiktige forbruksmønstre

    Folkehelseeksperter bemerker at konserveringsmidler er regulert og anses som trygge innenfor etablerte inntaksgrenser, men studien fremhever viktigheten av fortsatt evaluering av langsiktige helseeffekter , spesielt når tilsetningsstoffer konsumeres ofte og i kombinasjon. Forfatterne uttalte at ytterligere forskning, inkludert kliniske og mekanistiske studier, ville være nødvendig for å bedre forstå hvordan spesifikke konserveringsmidler kan påvirke metabolsk helse.

    Selv om funnene ikke krever umiddelbare endringer i forskriftene om mattrygghet, forsterker de eksisterende kostholdsveiledning som oppfordrer til å begrense forbruket av høyt bearbeidet mat og prioritere ferske eller minimalt bearbeidede alternativer. Forskerne sa at resultatene kan informere fremtidige ernæringsanbefalinger og bidra til diskusjoner om matformulering og merking med sikte på å redusere byrden av kroniske metabolske sykdommer.

    Innlegget Forskning knytter konserveringsmidler til type 2-diabetes dukket først opp i Nottingham Journal .

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email

    Relaterte innlegg

    Helse

    EU-rådet godkjenner nytt rammeverk for narkotikastrategi

    juni 6, 2026
    Helse

    CEPI støtter vaksiner for Bundibugyo Ebola-utbrudd

    juni 3, 2026
    Helse

    Studier av hjertesvikt gjenopptar digoksin etter studiedata

    mai 24, 2026
    Siste nytt

    FAO spår fall i global kornproduksjon og -handel

    juni 8, 2026

    Putin sier BRICS står for 40 prosent av verdens BNP

    juni 6, 2026

    EU-rådet godkjenner nytt rammeverk for narkotikastrategi

    juni 6, 2026

    Antall SIS-forespørsler stiger til 17,76 milliarder i Europa i 2025

    juni 5, 2026

    EU utbetaler 12,8 milliarder euro til Italia under gjenopprettingsplanen

    juni 5, 2026

    EU fremmer teknologisk suverenitetspakke for sky og AI

    juni 4, 2026

    Europeisk flyplasstrafikk faller for første gang siden oppgangen

    juni 4, 2026

    Antall turistnetter i EU øker med 3,4 prosent i første kvartal

    juni 3, 2026
    Business

    FAO spår fall i global kornproduksjon og -handel

    juni 8, 2026

    Putin sier BRICS står for 40 prosent av verdens BNP

    juni 6, 2026

    EU utbetaler 12,8 milliarder euro til Italia under gjenopprettingsplanen

    juni 5, 2026

    EUs handelsparlamentarikere fremmer tollavtale med USA

    juni 2, 2026
    Nyheter

    Peter Magyar vinner parlamentsvalget i Ungarn

    april 13, 2026

    Moskva lanserer T2 som den lengste trikkelinjen i byen

    april 11, 2026

    Temperaturene i Storbritannia vil nå 26 grader før kjøligere vær vender tilbake

    april 8, 2026

    55 skadet etter avsporing av russisk passasjertog

    april 4, 2026
    Teknologi

    Antall SIS-forespørsler stiger til 17,76 milliarder i Europa i 2025

    juni 5, 2026

    EU fremmer teknologisk suverenitetspakke for sky og AI

    juni 4, 2026

    IONO Robotics avduker Workmate humanoidrobot i Østerrike

    mai 30, 2026

    Russisk AI-patent effektiviserer geologisk kjerneanalyse

    mai 15, 2026
    © 2024 Trondheimspressen | Alle rettigheter forbeholdt
    • Hjemmeside
    • Kontakt oss

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.